PATTAYA (ANP) - De rechtbank in het Thaise Pattaya heeft twee mensen veroordeeld voor de moord op de Nederlandse Jules Odekerken uit Vught. Zijn zwager hoorde levenslang tegen zich eisen, de minnaar van Jules' vrouw kreeg de doodstraf. Dat liet een woordvoerder van de familie van het slachtoffer vrijdag weten.

De Nederlandse zakenman werd in november 2003 voor zijn huis in Pattaya vermoord. Kort daarna pakte de politie drie verdachten op: zijn Thaise vrouw, haar broer en haar minnaar. De minnaar zou de moord hebben beraamd en haar broer zou die hebben gepleegd. De broer bekende de moord en verdwijnt levenslang achter tralies.

Tegen de voortvluchtige minnaar is opnieuw een arrestatiebevel uitgegeven. ,,De Thaise autoriteiten nemen de zaak hoog op en hebben een grote politiemacht naar het zuiden van Thailand gestuurd om de man te arresteren'', aldus de familiewoordvoerder. De vrouw van Odekerken is vooralsnog niet als verdachte aangemerkt, maar mogelijk gebeurt dit later nog, zegt hij.

De familie van de zakenman is blij dat de Thaise rechtsgang op de juiste manier heeft gehandeld. ,,Ze willen inhoudelijk niet reageren op de straffen, maar ze zijn blij dat het recht zijn loop heeft gekregen. Dit is mede gekomen door de politieke druk vanuit Nederland'', liet de zegsman weten.